Moderaterna i EU säger nej till "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Var står Miljöpartiet? Har de fortfarande inte bestämt sig?

MP har idag bestämt sig för att säga nej till Chat Control.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Det funkar bara på de som är kriminella för de måste vara det, aka desperata eller hamnat fel... drogmissbrukare osv... dessa kids lever en livsstil där det mer eller mindre går ut på att flexa och vara kriminell, det är tufft.... då funkar inte dessa rehabiliterande softrunkande straff, de måste få en reality check.

Vad tror du skulle bli bättre av "hårdare tag" mot de som "flexar om att vara kriminella"?

Dock har detta inte något med tråden att göra då Chat Control skulle vara till för att få bukt med barnporr och inte jaga "kids som vill flexa" (självklart kommer CC att användas till annat än barnporr, men dom säger att det inte är det som är tanken).

Permalänk
Medlem

Märkligt att förnuftet sitter nere i Bryssel...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det ens är en diskussion som varar längre än 2 minuter.

Svaret är självklart NEJ.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Faen, jag är kille. Men vill ändå skicka en ros till Tomas Tobé i EU...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bra där!, hoppas fler partier hakar på, även nere i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Nu hade vi kunnat ha haft fler vindkraftverk till exempel i Sverige om det inte inom många kommuner funnits starkt motstånd mot det. Höjden av humor är väl hur SverigeDårarna motiverar sitt motstånd med saker som att vindkraftverk "kan göra en bra skogspromenad till en dålig". Samtidigt har man inget emot uranbrytning i Sverige...

Uranen bryta ju oavsett som en biprodukt av andra former av utvinningar, men enligt Miljöpartiet ska uranet samlas i slagghögar där det ligger öppet i naturen och bryta ner sakta men säkert.
Du menar alltså att man fortsatt inte ska få ta hand om uranen, att den ska ligga i slagghögar istället för att anrika den och utvinna energi ur den?

Vindkraft är helt värdelöst, det har väl de senaste åren redan fastslagit, när det blåser lite drar elpriset iväg och när det blåser mycket ska får man betala för att bli av med elen, låter ju vettigt eller?

Miljöpartiets enda stora mål har varit att stoppa kärnkraften som är den mest rena energin vi kan framställa med dagens teknik, vindkraft kräver mycket yta, stör reproduktionen i naturen och tar död på ofantliga mängder insekter varje år.

Ren el finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Problemet med den där är väl att det inte utretts om det är realistiskt eller ej. Känns ofta som MP vägrar att resonera om vad som är minst dåligt.

Det är lätt att säga att vi ska lägga ner Cementas betongproduktion på Gotland och samtidigt stå för att Svenskt skogsbruk är dåligt för miljön om man vägrar att svara på vad vi ska bygga hus av. Det är lätt att kritisera kärnkraften om man vägrar att svara på frågan om vi ska ersätta den med. Osv.

Skrivet av Dem8n:

Uranen bryta ju oavsett som en biprodukt av andra former av utvinningar, men enligt Miljöpartiet ska uranet samlas i slagghögar där det ligger öppet i naturen och bryta ner sakta men säkert.
Du menar alltså att man fortsatt inte ska få ta hand om uranen, att den ska ligga i slagghögar istället för att anrika den och utvinna energi ur den?

Vindkraft är helt värdelöst, det har väl de senaste åren redan fastslagit, när det blåser lite drar elpriset iväg och när det blåser mycket ska får man betala för att bli av med elen, låter ju vettigt eller?

Miljöpartiets enda stora mål har varit att stoppa kärnkraften som är den mest rena energin vi kan framställa med dagens teknik, vindkraft kräver mycket yta, stör reproduktionen i naturen och tar död på ofantliga mängder insekter varje år.

Ren el finns inte.

Miljömupparna svarar er här:

Vanliga frågor om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-...

Det finns många sätt att hantera ett över- eller underskott av förnybar energi och studier på Chalmers samt analyser av Svenska Kraftnät har visat hur ett svenskt energisystem med enbart förnybar energi kan utformas.

Exakta siffror på insektsdöden runt vindkraftverk i Sverige saknas, men det är högst sannolikt att betydligt fler insekter dör av intensivt jordbruk, trafik, luftföroreningar och klimatförändringar.

Vanliga myter om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-o...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Miljömupparna svarar er här:

Vanliga frågor om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-...

Det finns många sätt att hantera ett över- eller underskott av förnybar energi och studier på Chalmers samt analyser av Svenska Kraftnät har visat hur ett svenskt energisystem med enbart förnybar energi kan utformas.

Exakta siffror på insektsdöden runt vindkraftverk i Sverige saknas, men det är högst sannolikt att betydligt fler insekter dör av intensivt jordbruk, trafik, luftföroreningar och klimatförändringar.

Vanliga myter om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-o...

Vad har detta med Chat Control2.0 att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Nu har vi ju ett rehabiliterande straffsystem i Sverige, det du beskriver låter mest som USAs system. Sveriges system gör en skillnad och man ser färre som återfaller i brott, USAs system ser fler som återfaller och för värre brott.

Det är väldigt viktigt att komma ihåg att det fortfarande är människor som sitter i fängelse, att göra som du och försöka av humanisera folk för att dom är brottslingar hjälper inte någon.

Dock kan jag hålla med om att man borde titta på vissa brottslingars rätt till kommunikation.

I Norge har de ännu öppnare fängelser och de har bland den lägsta återfallskvoten i världen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Hur f-n kan regeringen vara för chat control när moderaterna är emot?
Jag menar L+Kd är mindre än M tillsammans och regeringen lutar också mot SD som stöd, som också är emot chat control.
Helt obegripligt!
Ännu obegripligare är att det parlamentariska stödet nu är totalt emot chat control då M+SD+C+V är en klar majoritet i riksdagen...

Så både en majoritet i regeringen och riksdagen är emot chat control.
Ändå är regeringen för?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man inte hört om detta lagförslag förens samma dag som det röstas om saken? Lagar som är djupt inskränkande på personlig integritet kan införas hur som helst utan att folket har något att säga till om. Man undrar verkligen hur demokratiskt vårt system egentligen är.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur kommer det sig att man inte hört om detta lagförslag förens samma dag som det röstas om saken? Lagar som är djupt inskränkande på personlig integritet kan införas hur som helst utan att folket har något att säga till om. Man undrar verkligen hur demokratiskt vårt system egentligen är.

Ja, man tycker ju att detta borde vara något som journalister med både höger- och vänsterlutning lusläser igenom och sedan är det ju löpsedel-material när man inser hur mycket det inskränker folks integritet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Äntligen nått bra från Brysselkålens vaccumhjärnor.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Hur f-n kan regeringen vara för chat control när moderaterna är emot?
Jag menar L+Kd är mindre än M tillsammans och regeringen lutar också mot SD som stöd, som också är emot chat control.
Helt obegripligt!
Ännu obegripligare är att det parlamentariska stödet nu är totalt emot chat control då M+SD+C+V är en klar majoritet i riksdagen...

Så både en majoritet i regeringen och riksdagen är emot chat control.
Ändå är regeringen för?

Istället för att svära på ett forum och bli upprörd så kan du läsa artikeln du kommenterar. Står på första raden att EU-ledamoten GÅR EMOT SIN EGNA PARTILINJE. Med andra ord, Moderaterna är för, men individen som sitter nere i Bryssel är Emot.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur kommer det sig att man inte hört om detta lagförslag förens samma dag som det röstas om saken? Lagar som är djupt inskränkande på personlig integritet kan införas hur som helst utan att folket har något att säga till om. Man undrar verkligen hur demokratiskt vårt system egentligen är.

Blandning av att nyheterna domineras av andra stora nyheter, journalister inte vill skriva kritiskt om det av rädsla för att kallas pedofiler och att folk läser nyheter väldigt selektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Miljömupparna svarar er här:

Vanliga frågor om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-...

Det finns många sätt att hantera ett över- eller underskott av förnybar energi och studier på Chalmers samt analyser av Svenska Kraftnät har visat hur ett svenskt energisystem med enbart förnybar energi kan utformas.

Exakta siffror på insektsdöden runt vindkraftverk i Sverige saknas, men det är högst sannolikt att betydligt fler insekter dör av intensivt jordbruk, trafik, luftföroreningar och klimatförändringar.

Vanliga myter om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-o...

Naturskyddsföreningen är ju emot kkv. Problematiken är att man inte tar hänsyn till att det redan finns infrastruktur dedikerad för elnätet för många hundratals miljarder. Alla vill ha el när de vill, inte när naturen vill. Men vi spårar ur som vanligt med sådana diskussioner. Ni som kan , ni kan, resten är okunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Nu har vi ju ett rehabiliterande straffsystem i Sverige, det du beskriver låter mest som USAs system. Sveriges system gör en skillnad och man ser färre som återfaller i brott, USAs system ser fler som återfaller och för värre brott.

Det är väldigt viktigt att komma ihåg att det fortfarande är människor som sitter i fängelse, att göra som du och försöka av humanisera folk för att dom är brottslingar hjälper inte någon.

Dock kan jag hålla med om att man borde titta på vissa brottslingars rätt till kommunikation.

Det är på makronivå. Kommer du vara lika förlåtande om det drabbar någon i din närhet, säg mamma, dotter, syster. Är du nöjd med 4 år i ett SIS-hem för den dömde? Vad hjälper chat Control mot det? För mycket data utan resurser att filtrera är lika dåligt som ingen data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Naturskyddsföreningen är ju emot kkv. Problematiken är att man inte tar hänsyn till att det redan finns infrastruktur dedikerad för elnätet för många hundratals miljarder. Alla vill ha el när de vill, inte när naturen vill. Men vi spårar ur som vanligt med sådana diskussioner. Ni som kan , ni kan, resten är okunniga.

Ja, de tycker inte det behövs i den utsträckning som vissa verkar hävda. Och min uppfattning är att det finns energiforskare som håller med dem. Jag tycker inte det verkar helt svart eller vitt detta med kärnkraftens vara eller icke vara.

Vem är det som inte tar hänsyn till att det redan finns infrastruktur dedikerad för elnätet?
Klart alla vill ha el, men det är orimligt att tror att vi kan påverka naturen hursomhelst utan att det i förlängningen ger några konsekvenser.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Here we go again. @snajk kan du fylla i varför vi kan leva med endast bara vindkraft, att baskraft inte behövs. Att vattenkraften kan reglera all vind som finns idag. Mm.

Nu får du för i helvete ta och kamma dig. Denna diskussion har inget med vindkraft att göra och jag har aldrig påstått att vi ska köra på bara vindkraft, så varför drar du in mig i dina förvirrade monologer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Miljömupparna svarar er här:

Vanliga frågor om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-...

Det finns många sätt att hantera ett över- eller underskott av förnybar energi och studier på Chalmers samt analyser av Svenska Kraftnät har visat hur ett svenskt energisystem med enbart förnybar energi kan utformas.

Exakta siffror på insektsdöden runt vindkraftverk i Sverige saknas, men det är högst sannolikt att betydligt fler insekter dör av intensivt jordbruk, trafik, luftföroreningar och klimatförändringar.

Vanliga myter om vindkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-o...

Trevliga länkar

Jag är absolut inte emot Vindkraft förövrigt, jag är mycket väl medveten om att den är väldigt miljövänligt och prisvärt alternativ sett till råa nummer. Det enda problemet är som sagt lagringen egentligen, jämfört med andra energislag då.

Största problemet jag har med MP i den här frågan är väl att de alltid varit 100% emot kärnkraft, när inga andra alternativ legat på borden. Handel av energi nämns i Chalmers rapporten till en ganska stor del, något som inte har varit möjligt att göra grönt tidigare och knappt än idag. Vindkraften har blivit bättre och billigare, osv.

Jag är också mycket skeptisk till att investera i ny storskalig kärnkraft idag, vi måste ju däremot se till att försöka köra den vi har tills vi har bättre lösningar på plats om möjligt. Regeringen har ju t.om snackat om SMR vilket enligt mig är sjukt missvisande. Den stora ekonomiska vinningen av att bygga just SMR är att den ska ha en standardiserad design och massproducerad på ett industrialiserat sett, något som inte finns än så vitt jag vet. De kallade ju t.om Finlands reaktorer för SMR när Finland har haft stora problem med EXAKT de problem som inte finns när det kommer till riktiga SMR. Och jag är ganska säker på att regeringen inte föreslår att vi ska bygga en SMR fabrik heller.

Men det ändrar inte det faktum att med facit i hand så har MP varit ute och cyklat i kärnkraftsfrågan, och förtjänar att få skit för det. Och det betyder inte heller att vi definitivt ska bygga ny kärnkraft idag heller. Det är som sagt bara extremister som ser kärnkraften som en ja eller nej fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är på makronivå. Kommer du vara lika förlåtande om det drabbar någon i din närhet, säg mamma, dotter, syster. Är du nöjd med 4 år i ett SIS-hem för den dömde? Vad hjälper chat Control mot det? För mycket data utan resurser att filtrera är lika dåligt som ingen data.

Det är klart att jag inte skulle vara lika förlåtande, och det är därför anhöriga och närstående inte bestämmer sånt här. Man måste ju titta på sånt här på macronivå och vad som faktiskt fungerar och är bäst för samhället. Annars blir ju allt bara värre.

Chat control skulle inte hjälpa mot något någonsin, tror jag, möjligtvis skulle fler människor felaktigt bli arresterade för pedofili.

Min sista mening syftar till att vissa personer som sitter i fängelse och lyckas dirigera kriminella aktiviteter, och att man kanske borde se över hur dessa får kommunicera med omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Var står Miljöpartiet? Har de fortfarande inte bestämt sig?

officiellt nej, för de vet hur befolkningen tycker om det. så de vågar inte säga öppet vad de tänker.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Politiska diskussioner på SweClockers är som… 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Politiska diskussioner på SweClockers är som… 😏

Inte nog med att dom är politiska, utan dom är dessutom kraftigt offtopic också. Chat Control 2.0 o vindkraft har ju extremt lite med varandra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Trevliga länkar

Jag är absolut inte emot Vindkraft förövrigt, jag är mycket väl medveten om att den är väldigt miljövänligt och prisvärt alternativ sett till råa nummer. Det enda problemet är som sagt lagringen egentligen, jämfört med andra energislag då.

Största problemet jag har med MP i den här frågan är väl att de alltid varit 100% emot kärnkraft, när inga andra alternativ legat på borden. Handel av energi nämns i Chalmers rapporten till en ganska stor del, något som inte har varit möjligt att göra grönt tidigare och knappt än idag. Vindkraften har blivit bättre och billigare, osv.

Jag är också mycket skeptisk till att investera i ny storskalig kärnkraft idag, vi måste ju däremot se till att försöka köra den vi har tills vi har bättre lösningar på plats om möjligt. Regeringen har ju t.om snackat om SMR vilket enligt mig är sjukt missvisande. Den stora ekonomiska vinningen av att bygga just SMR är att den ska ha en standardiserad design och massproducerad på ett industrialiserat sett, något som inte finns än så vitt jag vet. De kallade ju t.om Finlands reaktorer för SMR när Finland har haft stora problem med EXAKT de problem som inte finns när det kommer till riktiga SMR. Och jag är ganska säker på att regeringen inte föreslår att vi ska bygga en SMR fabrik heller.

Men det ändrar inte det faktum att med facit i hand så har MP varit ute och cyklat i kärnkraftsfrågan, och förtjänar att få skit för det. Och det betyder inte heller att vi definitivt ska bygga ny kärnkraft idag heller. Det är som sagt bara extremister som ser kärnkraften som en ja eller nej fråga.

Tror jag håller med dig.
Däremot undrar jag om inte ”100% mot kärnkraft” innebär att det ska bli så på sikt, inte bara stänga ned nu, pang bom.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det är klart att jag inte skulle vara lika förlåtande, och det är därför anhöriga och närstående inte bestämmer sånt här. Man måste ju titta på sånt här på macronivå och vad som faktiskt fungerar och är bäst för samhället. Annars blir ju allt bara värre.

Chat control skulle inte hjälpa mot något någonsin, tror jag, möjligtvis skulle fler människor felaktigt bli arresterade för pedofili.

Min sista mening syftar till att vissa personer som sitter i fängelse och lyckas dirigera kriminella aktiviteter, och att man kanske borde se över hur dessa får kommunicera med omvärlden.

Då är vi överens om chat control. Det är betydligt farligare mot demokrati och fritt tänkande. Om folk VET att det som skrivs läses av 3:e part/myndigheter så kommer man låta bli.

Permalänk
Medlem

Juridiskt insatta personer tycker att EU-domstolen skulle slå ner på chat control som den är skriven.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/omstridd-overvakning-sagas...